Elorah bruinisse Elorah bruinisse
Nieuws

Wethouder Ankie Smit komt voorlezen bij Elorah in Bruinisse

Gepubliceerd 31 januari 2024

Wat een speciale dag bij Elorah in Bruinisse! Om de Nationale Voorleesdagen nóg feestelijker te maken, kwam wethouder Ankie Smit woensdag 31 januari langs als voorleesheld. Tijdens de Nationale Voorleesdagen beleven de kinderen extra veel leesplezier en leren ze een heleboel nieuwe woorden. Wist je dat kinderen van een kwartier voorlezen per dag al 1.000 nieuwe woorden per jaar leren?

Voorlezen is iedere dag een feestje bij Elorah, maar tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt er pas écht uitgepakt. Op de christelijk reformatorische kinderopvang Elorah in Bruinisse werden de Voorleesdagen nóg feestelijker dankzij een bezoek van Wethouder Ankie Smit. De kinderen hebben met volle aandacht zitten luisteren naar het verhaal van ‘Aron en de Aardappel’.

Voorlezen en nog meer activiteiten met het boek ‘Beer zoekt een beste vriend’

De gekozen boeken komen allemaal uit de Prentenboeken Top10 en zijn door de pedagogisch beleidsmedewerkers afgestemd per leeftijdscategorie en vestiging. Zo gaan ze naast ‘Aron en de Aardappel’ ook aan de slag met het boek ‘Beer zoekt een beste vriend’. Naast het voorlezen, staan er nog een heleboel andere leuke en leerzame activiteiten op de planning. “Rawr!” zegt de beer. Kunnen de kinderen dat geluid ook maken? Hiermee oefenen ze spelenderwijs hun gevoel voor klanken. En hoe loopt een beer eigenlijk? De kinderen gaan door de groep bewegen als een beer en ontwikkelen daarmee hun motoriek. Ze doen zoekspelletjes net als de beer die op zoek is naar een beste vriend en gaan samen in gesprek over vriendschappen. Wat is een vriend? En wanneer ben je een goede vriend? Met deze activiteiten wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen gestimuleerd.

Grotere woordenschat, inlevingsvermogen, hoge betrokkenheid en zoveel meer voordelen

Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van kinderen. Zo leren ze een heleboel nieuwe woorden waarmee ze hun woordenschat uitbreiden en ontwikkelen ze een goed taalgevoel. Onder andere doordat ze horen hoe een zin is opgebouwd. Maar de voordelen van voorlezen gaan nog veel verder dan dat.

Hoe interessanter kinderen iets vinden, hoe beter ze het leren. Zo werkt dat ook bij taal. Tijdens het voorlezen zorgen de pedagogisch professionals voor een hoge betrokkenheid bij de kinderen. Dit doen ze onder andere door vragen te stellen, materialen te gebruiken die in het boek ook voorkomen en met haar of zijn stem te spelen voor een extra spannend verhaal. Tijdens het vragen stellen, leren kinderen ook sociale vaardigheden, zoals op hun beurt wachten. Dit is een vaardigheid die ook later van pas komt tijdens het voeren van gesprekken bijvoorbeeld. En door materialen te gebruiken uit het boek, koppelen de kinderen de woorden aan de juiste materialen.

Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd tijdens het voorlezen. Tijdens het voorlezen gaan kinderen zich inleven in de personages van het boek. Hiermee vergroten ze hun empathisch vermogen. Tegelijkertijd wordt hun fantasie geprikkeld. Ze zien de avonturen van de hoofdpersoon helemaal voor zich terwijl ze voorgelezen worden.

Grotere onderwijskansen dankzij voorlezen vanaf jonge leeftijd

Met taalstimulering worden de onderwijskansen van kinderen vergroot. Vooral in de taalgevoelige periode, namelijk van 0 tot 6 jaar. Dat is de periode waarin kinderen nog beter zijn in het leren van taal. Hoe jonger de kinderen zijn wanneer het voorlezen begint, hoe beter. Als kinderen op jonge leeftijd al een positieve ervaring hebben met boeken en (voor)lezen, blijven ze vaak op oudere leeftijd nog interesse houden in lezen. Zo groeien kleine lezers op tot grote lezers!